Serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu i tworzenia statystyk. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Plików Cookies
x
Urząd Miasta Zielona Góra Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
e-mail:

tel.: 68 45 64 100
fax: 68 45 64 155
Sesje Rady Miasta
Sesja
 
Newsletter
Uruchom Czytanie Strony
czwartek, 24 września 2020 r.

Aktualności

Dodano: 2020-07-23 Autor:
Dzisiaj (23.07) miasto podpisało list intencyjny o współpracy ze Stowarzyszeniem Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

 

 

 

 

 

Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) jest organizacją pozarządową, głównym celem jej działalności jest zwiększenie ilości pojazdów elektrycznych w Polsce, jak również kreowanie warunków do rozwoju rzeczywistej elektromobilności w miastach.

 

Partnerami PIRE są jednostki samorządu terytorialnego, firmy z branży e-mobility, organizacje pozarządowe, środowisko akademickie i przedsiębiorstwa technologiczne.

 

Obraz może zawierać: 2 osoby
fot. Monika Zapotoczna UM

 

Miasto liderem w elektromobilności

– Zielona Góra jest liderem w Polsce we wprowadzaniu elektromobilności w szczególności w komunikacji miejskiej (elektryczne autobusy – red.) – mówił wiceprezydent Dariusz Lesicki. – Palma pierwszeństwa powinna pozostać w naszym mieście, dlatego podpisujemy to porozumienie o współpracy. Chcemy doprowadzić do tego, aby w 2025 r. po mieście poruszało się 1000 samochodów napędzanych elektrycznie. Zamierzamy też zintegrować firmy zainteresowane tym, aby Zielona Góra rozwijała się jako miasto elektromobilne – podkreślił. – A mam tu na myśli np. korporacje taksówkarskie i przedsiębiorstwa budujące infrastrukturę techniczną np. stacje ładowania pojazdów.

 

Obraz może zawierać: tekst

 

Zielona Góra jest pierwszym miastem w Polsce, które podpisuje porozumienie z PIRE.

 

– Nasza organizacja wyrosła z firmy EkoEnergetyka-Polska – wyjaśnił Krzysztof Burda, prezes zarządu Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. – Realizując projekty zauważyliśmy, że Europa przewyższa nas nie tylko w ilości pojazdów elektrycznych, ale i rozwoju potrzebnej infrastruktury do ich obsługi. Postanowiliśmy razem z samorządami to zmienić.

 

 

Samochody elektryczne trudno dostać – to się ma zmienić!

PIRE planuje wspomagać samorządy w budowaniu tzw. ekosystemów dla elektromobilności i zachęcać korporacje taksówkarskie, firmy kurierskie i osoby prywatne do zakupu pojazdów napędzanych elektryczne. Obecnie jest problem z ich dostępnością na rynku, dlatego jak zapowiada prezes K. Burda, PIRE będzie rozmawiać o tym z producentami i importerami samochodów. – W tej chwili zakup floty dziesięciu pojazdów dla firmy to nie lada wyzwanie – zaznaczył. – Zielona Góra jest liderem w Polsce w elektryfikacji transportu publicznego.  Europa bardzo naciska na to, aby wypełnić porozumienie klimatyczne z Paryża zapowiadające obniżkę emisji dwutlenku węgla we wszystkich gałęziach gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem transportu. Zielona Góra ma stać się modelowym przykładem rozwoju elektromobilności.

 

Obraz może zawierać: samochód, tekst i na zewnątrz

 

Stacje szybkiego ładowania

W mieście powstaną tzw. huby ładowania (pięć sztuk).czyli stacje szybkiego ładowania pojazdów o łącznej mocy ponad 3000 megawatów. Pojazd odzyska moc już nawet po 20 minutach, maksymalnie może potrwać to do godziny. To rozwiązanie pozwoli też na łatwy i szybki dostęp do infrastruktury, także osobom które nie posiadają garaży i nie miałyby gdzie zamontować ładowarki. Pierwsza hubę ładowania zainstalowano już na terenie miejskiej strefy gospodarczej w Nowym Kisielinie.

 

Na koniec 2019 r. w mieście zarejestrowano 37 pojazdów z tzw. zielonymi tablicami. Co miesiąc dochodzą kolejne. I jak szacuje prezes K. Burda obecnie jest ich ok. 50.

 

Po Zielonej Górze jeżdżą taksówki elektryczne Evit Electric Taxi. Dobry przykład daje Warszawa, jedna z tamtejszych firm kurierskich wymieniła flotę na elektryczną.

 

PIRE planuje co roku organizować w Zielonej Górze kongres elektromobilności. Stowarzyszenie będzie zachęcać inne miasta do przyłączenia się do tej inicjatywy.

 

Tymczasem, Zielona Góra planuje położyć kolejną cegiełkę w rozwoju elektromobilności, w planach jest zakup 12 kolejnych autobusów na prąd dla MZK.

 

Obraz może zawierać: samochód i na zewnątrz

« powrót